مقاله

مزایای VoIP نسبت به تلفن سانترال

.مزایای VoIP نسبت به تلفن سانترال

مزایای VoIP نسبت به تلفن سانترال

سیستم تلفنی ویپ (VoIP) چیست ؟

سیستم تلفنی ویپ، سیستمی است که در آن صدا به جای انتقال روی خطوط سیمی و مسی به شکل سیگنال آنالوگ، روی بستر شبکه و به شکل دیتا و داده دیجیتال منتقل میشود. عملکرد این سیستم مشابه سرویس ها و نرم افزار هایی است که سالهاست در حال استفاده از آنها هستیم. مثل ایمیل ، پایگاه داده ، پیام رسان ها و …..

به خاطر ماهیت دیجیتالی سیستم های VoIP امکان پیاده سازی و پردازش هر نوع عملیاتی بسیار راحت و ساده صورت میگیرد. در نتیجه، به مرور زمان شرکت­های تولید کننده­ مرکز تلفن­های سنتی نیز به سمت ارتباطات تحت شبکه گرایش پیدا کرده ­اند. تا با استفاده از پروتکل­های خاص بتوانند با سرویس­های تحت شبکه­ دیگر تعامل داشته باشند.

به دلیل استفاده­ این دستگاه­ها از شبکه ­های کامپیوتری (Internet Protocol)، نام این مرکز تلفن­ها از PBX به IP-PBX تغییر یافت. علاوه بر این، با در دسترس قرار گرفتن مرکز تلفن­های با هسته­ استریسک، محبوبیت مرکز تلفن­های سنتی به مرور کاهش یافت و IP-PBX ها به عنوان مرکز تلفن­های قابل اعتماد، پایدار و مقرون به صرفه، جایگزین نمونه­ های قبلی شدند. در حال حاضر اکثر شرکت­ها به دلیل هزینه­  کمتر، امکانات بیشتر و محصولات متنوع ­تر، به دنبال راه­ حل­ های تحت شبکه برای ارتباطات تلفنی خود هستند.

تلفن سانترال چیست؟

اگر شما در سازمان یا شرکتی مشغول به کار باشید، به احتمال زیاد “تلفن سانترال” را شنیده اید. دستگاه های سانترال آنالوگ، دستگاهی هستند که چندین دهه در ایران فعالیت داشته اند و معروف ترین برند در بین آنها برند Panasonic است.تلفن سانترال به تلفن هایی گفته می شوند که می توانند چندین خط تلفن شهری و همینطور دیگر خطوط داخلی یک سازمان را با یک عدد تلفن رومیزی کنترل کنند. این تلفن ها به تنهایی این قابلیت را ندارند و نیازمند دستگاه سانترال هستند. دستگاه سانترال مانند یک مرکز مخابراتی عمل می کند.

دستگاه های سانترال در شرکت ها، مراکز اداری و سازمان ها برای مدیریت خطوط تلفن (داخلی و خارجی) مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند طوری برنامه ریزی شوند که بر اساس نیاز های شرکت بیشترین بهره وری را داشته باشند. برنامه ریزی آن ها معمولا از طریق کامپیوتر انجام می شود. در سيستم سانترال، تعدادی خط تلفن در پورت ورودی قرار می گيرند و با يک نسبت منطقی به پورت های خروجی تبديل می شوند.به دستگاه سانترال، PBX هم می‌گویند. در واقع PBX مخفف عبارت انگلیسی “Private Branch Exchange” است که یک شبکه خصوصی تلفن به ‌شمار می‌رود.

سیستم تلفن PBX یک سیستم تلفن سنتی آنالوگ است که چندین دهه است که در حال استفاده است. یک سیستم PBX متشکل از اتصالات خط به خط مستقیم است که توسط دستگاه سانترال ایجاد می شود.

مزایای VoIP نسبت به تلفن سانترال

مزایای VoIP نسبت به تلفن سانترال

مزیت و تفاوت اصلی مرکز تلفن­های تحت شبکه VoIP مثل IP-PBX ها و سانترال های سنتی :

ارتباط تحت شبکه

سیستم تلفنی IP-PBX بر روی شبکه­ شما نصب می­شود و مرکز تلفن­های سنتی (PBX) تنها در فضاهای محدود با کابل مسی قابل اجرا هستند. و به دلیل محدودیت زمان و فاصله در ارسال سیگنال­ها، امکان ارتباط از طریق اینترنت و در فواصل دور را ندارند.

امکانات بی نهایت

 همان طور که گفتیم به خاطر ماهیت کاملا دیجیتالی سیستم VoIP، امکان هر عملیاتی روی دیتا توسط نرم افزار های ویپ وجود دارد. صدا که یک سیگنال آنالوگ است توسط مبدلها و تلفن های IP به دیتای دیجیتال تبدیل میشود .و سرور ویپ با توجه به نیاز و درخواست و دستوری که از ما میگیرد آن را پردازش میکند.

بنابر این هیچ محدودیتی برای انجام عملیات وجود ندارد. این در حالی است که در سیسستم های قدیمی خیلی از این آپشن ها یا غیر ممکن بوده .و یا با صرف هزینه های بالا مقدور میباشد. از جمله این امکانات : ضبط صدا، صف انتظار، پاسخ گوی خودکار پیچیده و چند مرحله ای، سیستم نظر سنجی، گزارش گیری متنوع و …… گر چه در برخی IP-PBX ها ممکن است این امکانات محدود یا به شکل لایسنسی در اختیار کاربر قرار گیرد.

کاهش هزینه های تلفن

اگر شرکت یا سازمانی دارای چندین شعبه در نقاط مختلف باشد.این شعب علاوه بر این که می توانند یک مرکز تلفن VoIP مستقل داشته باشند. می توانند از طریق شبکه اینترنت ، اینترانت و یا هر ارتباط IP Base دیگر بین هم . ارتباط تلفنی رایگان و داخلی داشته باشند. همچنین می توانند از خطوط شهری یکدیگر استفاده نمایند . برای مثال شعبه تهران می تواند از خط شهری اصفهان برای تماس استفاده نماید.این امکان در سانترال های آنالوگ وجود ندارد.

سهولت در استفاده از تلفن های ویپ

استفاده از تلفن های ویپ، نمونه بعدی از تفاوت ویپ با سانترال است. فرقی نمی کند که شما از کدام نوع تلفن ویپ و با کدام برند استفاده می کنید. شما می توانید از طریق تلفن های ویپ خود ارتباطات مبتنی بر شبکه را با تمام جهان با بهترین کیفیت داشته باشید. اما در سیستم های سانترال همواره توصیه می شود که برای داشتن حداکثر کیفیت تماس ها و بهبود عملکرد سیستم، از برندهای مشابه استفاده کنید. تا سازگاری بیشتری بین تجهیزات ایجاد شود و در نتیجه عملکرد کل سیستم بهبود بیابد.

 مدیریت ساده ­تر

واسط کاربری گرافیکی یک IP-PBX نسبت به مرکز تلفن­های سنتی بسیار ساده­ و کاربرپسندتر است. ضمن اینکه امکان گزارش گیری های متنوع در آن پی بینی شده است.

عدم نیاز به کابل کشی:

یکی از مزایای این سیستم تلفنی نسبت به سانترال عدم نیاز به کابل کشی مجدد برای آن می باشد. و می توانید از کابل شبکه ای که به کامپیوتر خود متصل کرده اید. به صورت اشتراکی برای تلفن نیز استفاده نمایید.

پیام ­رسانی یکپارچه

در سیستم تلفن­های تحت شبکه شما امکان یکپارچه سازی نرم­ افزارهای مختلف را دارید. امکان دریافت و ارسال پیغام از طریق Outlook، دریافت و ارسال فایل­های PDF از طریق فکس، ارتباط با نرم ­افزار مدیریت مشتریان (CRM) و … به شما امکان توسعه­ شغل خود را می­دهد.

ارتباط بین شعب مختلف

مرکز تلفن­های تحت شبکه توانایی ارتباط با شعب مختلف با هزینه ­های بسیار پایین را دارند. این مزیت در سانترال های آنالوگ بسیار سخت یا نا ممکن است.

مزایای VoIP نسبت به تلفن سانترال:

 استفاده از تلفن های نرم افزاری

شما میتوانید از نرم افزارهای سیپ روی کامپیوتر و یا موبایل و لب تاپ به عنوان داخلی استفاده کنید. این نرم افزار ها تنوع زیادی دارند و غالبا نسخه رایگان همه آنها هم در دست رس است. بنابر این شما نیاز به صرف هزینه و تهیه تلفن های ویپ و IP ندارید.

داخلی­های راه دور – دور کاری

کارمندان می­توانند در منزل خود با اتصال یک تلفن تحت شبکه به اینترنت. داخلی خود را به سادگی در دسترس داشته باشند. این ارتباط میتواند روی تلفن های همراه هوشمند و موبایل نیز برقرار شود.

امکان ارتباط با SIP Trunk

مرکز تلفن­های ویپ با امکان ارتباط با SIP Trunk ها، هزینه­ های قبوض تلفن شما را کاهش خواهند داد. در این حالت شما برای دریافت سرویس های سیپ ترانک مخابرات نیاز به تجهیزات اضافی و پر هزینه نخواهید داشت.

 انتخاب­های بیشتر

شرکت­های تازه تاسیس با هزینه ه­ای کم می­توانند با نصب مرکز تلفن­های تحت شبکه. از امکانات متنوع این مراکز تلفن استفاده نمایند. همچنین شرکت­های قدیمی­ تر نیز با کمی تغییرات می­توانند اقدام به تعویض مرکز تلفن سنتی خود با نمونه­ تحت شبکه کنند.

به عنوان کلام پایانی لازم به ذکر است که با پیشرفت تکنولوژی، نسل جدید مرکز تلفن­ها ویپ (IP-PBX ها ) با امکانات بیشتر، هزینه­ نصب، راه­ اندازی و نگهداری کمتر، انعطاف ­پذیری بیشتر، قابلیت اطمینان و توسعه پذیری بیشتر و بسیاری مزیت­های دیگر که در این مقاله ذکر شد. جایگزین مناسبی برای مراکز تلفن سنتی هستند. و شرکت­های پیشرو، مرکز تلفن­های سنتی خود را با نسل جدید مرکز تلفن­ها به روز رسانی کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *