مشکلات معمول عدم اتصال به اینترنت
مشکلات معمول عدم اتصال به اینترنت
گاهی اوقات مشکلات وایفای آزاردهنده و خستهکننده میشوند. بهویژه، زمانی که کار مهمی داریم و باید ایمیلی بفرستیم یا چیزی را چک کنیم.
روترهای بیسیم، دستگاههای مکانیکی و الکترونیکی هستند که ممکن است هر اتفاقی برایشان بیفتد. از هنگ کردن ساده بگیرید یا خراب شدن یک قطعه یا مشکل نرمافزاری که باعث شوند وایفای قطع شود.
مشکلات معمول عدم اتصال به اینترنت:
به طور کلی مشکلات وایفای در چند دسته قرار میگیرند:
۱- وایفای قطع است و هیچگونه سیگنال یا نام شبکهای دیده نمیشود.
۲- وایفای دیده میشود ولی اتصال برقرار نمیشود.
۳- وایفای دیده میشود ولی اینترنت نیست.
۴- وایفای دیده میشود و اینترنت هم هست ولی هیچ دیتایی تبادل نمیشود.
در این آموزش میخواهم کمی درباره روشهای رفع مشکل شماره یک صحبت کنم؛ هنگامی که وایفای قطع یا چراغ شبکه بیسیم (Wireless) روتر قرمز رنگ است. اگر وایفای هست ولی دستگاه شما نمیتواند به آن متصل شود؛ موضوع دیگری است و راهحل متفاوتی دارد.
خاموش و روشن کردن
اگر مودم شما بصورت تصادفی از کار افتاد میتوانید در قدم اول، دستگاه را برای چند دقیقه کوتاه خاموش و سپس روشن کنید تا اصطلاحا مودم ری استارت شود. حالا پس از بالا آمدن دستگاه سعی کنید دوباره به اینترنت یا وای فای مودم خود کانکت شوید. یکی از نشانهها برای اینکه مطمئن شوید همه چیز در مورد مودم یا روتر شما درست کار میکند اینست که چراغهای مودم را بررسی کنید که قرمز یا خاموش نباشند. معمولا چراغ پاور سبز یا آبی و ثابت، و چراغ اینترنت سبز یا آبی و چشمکزن و دیگر چراغ ها هم به نسبت روشن و ثابت و یا چشمک زن هستند.
این ابتداییترین کاری است که میتوانید انجام بدهید. کاری که قبل از ریست کردن مودم پیشنهاد میشود تا ایرادات احتمالی ارتباط با اینترنت با آن برطرف شود.
مشکلات معمول عدم اتصال به اینترنت:
تماس با سرویسدهنده
اگر با خاموش و روشن کردن مودم یا روتر مشکل برطرف نشد در قدم بعدی با سرویسدهنده اینترنت خود تماس بگیرید و از اینکه قطعی اینترنت از طرف آنها نباشد و یا حجم و زمان سرویس اینترنتی که خریداری کرده اید به اتمام نرسیده باشد مطمئن شوید. در این مرحله معمولا اپراتور سرویسدهنده شما را در مرحله رفع مشکل گام به گام راهنمایی میکند. شاید درنهایت به این موضوع پی ببرید که مشکل از خط تلفن شما یا دلایلی از این قبیل است که اینترنت قطع شده است.
بعد از طی کردن این مراحل درصورتیکه مشکل قطعی اینترنت همچنان برقرار بود به سراغ ریست کردن مودم بروید.
ریست کردن مودم
دنبال دکمه ریست در قسمت پشت یا زیر مودم بگردید! از جاییکه این دکمه زیاد استفاده نمیشود و در مودمهای قدیمی ممکن بود بصورت تصادفی فشار داده شود، در مدلهای جدید بصورت یک سوراخ ریز که لیبل (معمولا قرمز) RESET دارد تعبیه شده است. برای ریست کردن مودم به یک سوزن یا نوک سنجاق قفلی نیاز دارید که به آرامی و فقط برای چند ثانیه این دکمه را نگه دارید تا دستگاه ریست شود.
کار دکمه ریست اینست که مودم را به تنظیمات اولیه کارخانه برمیگرداند و تمام تنظیماتی را که شما بعنوان کاربر روی مودم خود انجام داده بودید(نام کاربری و رمز عبور، آیپی و DNS تعریف شده روی مودم، تنظیمات DHCP و…) پاک میکند. بنابراین توصیه میکنیم قبل از استفاده از این دکمه حتما مطمئن شوید که این تنها کاری است که میتوانید انجام دهید.
نکته: بهتر است قبل از ریست کردن مودم به صفحه تنظیمات مودم بروید و اطلاعات را جایی یادداشت کنید تا بتوانید مجدد برای تنظیم مودم از آنها استفاده کنید.
دکمه ریست را به آرامی فشار دهید و برای چند ثانیه نگه دارید. چراغها شروع میکنند به چشمک زدن و مودم به تنظیمات کارخانه برمیگردد. چند دقیقه صبر کنید تا چراغهای مودم روشن و ثابت شوند. به صفحه تنظیمات مودم بروید و مشابه بار اولی که مودم یا روتر خود را ست کردید تنظیمات را روی آن انجام دهید. اگر از عهده تنظیم کردن مجدد دستگاه برنمی آیید حتما از یک فرد متخصص کمک بگیرید.
مشکلات معمول عدم اتصال به اینترنت:
مشکلات معمول وایفای مودم ها:
- سرعت پایین وایفای
- عدم دسترسی به اینترنت از طریق وای فای
- ناپدید شدن شبکه وای فای
- کانکت نشدن برخی از دستگاه ها به وای فای
- سرعت پایین وای فایچنانچه با سرعت پایین وای فای مواجه شدید بهتر است با استفاده از یک کابل شبکه LAN مستقیم به مودم وصل شوید و سرعت اینترنت را از طریق ابزاری مشابه speed test tool تست کنید! اگر با این شرایط هم، سرعت اینترنت پایینی را تجربه کردید ایراد از دستگاهی که استفاده میکنید نیست و لازم است با سرویسدهنده اینترنت تماس بگیرید و علت را جویا شوید.(البته معمولا سرعت اینترنت در حالت اتصال با کابل شبکه نسبت به اتصال وایرلس کمی بیشتر است اما اگر این تفاوت زیاد بود، بدنبال حل مشکل بروید.)
نکته دیگری که در این حالت میتواند تاثیرگذار باشد محل قرارگیری مودم یا روتر هست! که بهترین حالت اینست که در موقعیتی قرار بگیرد که فاصله تا دیوایسهای مورد استفاده حداقل باشد.
اگر مودم یا روتر مورد استفاده شما دارای چند باند فرکانسی هست میتوانید دستگاه های خود را مجزا کنید و به باندهای متفاوت وصل شوید تا تداخلی در کانکت شدن دیوایسهای متفاوت، و کم شدن سرعت وایرلس پیش نیاید.
-
عدم دسترسی به اینترنت از طریق وایفای
با کابل اترنت(کابل شبکه LAN) به کامپیوتر رومیزی یا نوت بوک خود وصل شوید و ببینید به اینترنت دسترسی دارید یا نه! اگر در این حالت هم دسترسی به اینترنت نداشتید با سرویسدهنده تماس بگیرید و مشکل را با آنها مطرح کنید. اگر از طریق اتصال کابلی دسترسی به اینترنت داشتید قطعا وایرلس شما به مشکل خورده است. حالا اگر با ریاستارت کردن مودم یا روتر مشکل برطرف نشد. ممکن است نیاز باشد دستگاه را ریست و مجدد راهاندازی کنید. (طریقه ریست کردن مودم در بالا توضیح داده شده است.)
- مشکلات معمول عدم اتصال به اینترنت:
-
ناپدید شدن شبکه وایفای
یک دلیل میتواند این باشد که به دلیل نوسانات برق و یا آپدیت شدن دستگاه، مودم یا روتر خود به خود ریست شده باشد. بنابراین بهتر است اسم پیشفرض مودم یا روتر خود را از پشت دستگاه بخوانید. و بعد سرچ کنید که آیا وایرلس دستگاه دیده میشود یا نه!
دلیل دیگری که شاید خیلی شایع نباشد اینست که بدلیل قرارگیری مودم در جایگاه نامناسب دستگاه داغ شده و آسیب دیده باشد.
کانکت نشدن برخی از دستگاه ها به وای فای
برای اولین قدم میتوانید هم دیوایس مورد استفاده خود را(کامپیوتر رومیزی، نوتبوک، موبایل یا تبلت یا …) یکبار خاموش و روشن کنید. و تست کنید که مشکل برطرف میشود یا نه. و هم اینکه مودم یا روتر را یکبار خاموش و روشن کنید و مجدد امتحان کنید.
اگر اینکار جواب نداد باید یکبار شبکه وایرلس را کامل پاک کنید.(استفاده از آپشن Forget Network در اکثر سیستم عاملها). این به این معنی است که باید مجدد شبکههای وایرلس موجود را سرچ کنید. و دوباره به شبکه مدنظر خود وصل شوید و پسورد را وارد کنید. اینکار بعضی اشکالات موجود در اتصال به شبکه را برطرف میکند.